Анотація

Програма вивчення нормативної навчальної дисципліни «Психологія педагогічна» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів спеціальності 013 Початкова освіта за освітньо-професійною програмою «Початкова освіта».

Предметом вивчення навчальної дисципліни є: вікова динаміка психіки людини протягом дитинства, розвиток психічних процесів та психічних якостей особистості дитини. - дитяча психологія слугує теоретичною основою для педагогічної психології, а також для практики навчання й виховання дітей.

Міждисциплінарні зв’язки: «Психологія (загальна та вікова)».

Метою дисципліни є формування у студентів такої професійної позиції, за якої дитина сприймається як самоцінна й неповторна особистість, здатна до волевиявлення та ініціативи, отримання студентами теоретичних знань з дитячої психології та формування практичних навичок (компетентностей).

Ключові слова: психологія, дитяча психологія, психічний розвиток особистості, пам'ять, увага, уява, мислення, мовлення.

 

 

Abstract

The program of study of the normative educational discipline "Pedagogical Psychology" is compiled in accordance with the educational and professional program of training bachelors of the specialty 013 Primary education according to the educational and professional program "Primary Education".

The subject of study of the academic discipline is: the age-related dynamics of the human psyche during childhood, the development of mental processes and mental qualities of the child's personality. - child psychology serves as a theoretical basis for pedagogical psychology, as well as for the practice of teaching and raising children.

Interdisciplinary connections: "Psychology (general and age)".

The goal of the discipline is the formation of such a professional position in students, in which the child is perceived as a self-valuable and unique individual, capable of self-determination and initiative, the students' acquisition of theoretical knowledge of child psychology and the formation of practical skills (competencies).

Key words: psychology, child psychology, mental development of personality, memory, attention, imagination, thinking, speech.