Анотація

Програма вивчення варіативної навчальної дисципліни «Етика та загальнолюдські цінності» складена для всіх спеціальностей. Навчальна дисципліна «Етика та загальнолюдські цінності» спрямована на розвиток у студентів навичок етичного мислення та здійснення у повсякденному житті та професійній діяльності ефективних і водночас етичних дій, орієнтованих на загальнолюдські цінності. Запропонований підхід, заснований на інноваційних навчальних матеріалах і методах, підвищує прихильність учасників освітнього процесу до застосування й поширення етичних принципів і норм у житті, на роботі та в суспільстві. Студенти дізнаються «не тільки про те, що робити правильно, а й про те, як вчиняти правильно».

В результаті опанування курсу студент буде: розуміти та вміти надавати визначення поняттям: цінність, етика, доброчесність, утилітаризм, деонтологія, етика чеснот, різноманітність, толерантність тощо; визначати етичні дилеми та вміти застосовувати різні теоретичні підходи для їхнього розв’язання; розуміти, як можна розкрити загальнолюдські цінності різними способами, включно з науковими й історичними дослідженнями або публічними дебатами й обговореннями («діалектичним методом»); усвідомлювати цінність культур, ідентичностей, історій та поглядів, відмінних від власних; брати участь у прийнятті етичних рішень й розв’язувати етичні дилеми, застосовуючи набуті знання в новому (позаавдиторному) контексті (удома, у своїй кар’єрі та за її межами); формулювати етичні правила та кодекси; керуватися етичними принципами і загально людськими цінностями у своїй поведінці; розуміти механізми, які змушують нас діяти неетично, і визначити їх вплив на наше життя, їх позитивну і негативну роль; аргументувати власну етичну позицію у розв’язанні світоглядних, наукових, професійних і життєвих проблем, спираючись на етичні й філософські теорії та ін.

Ключові слова: етика, загальнолюдські цінності, етичні норми, поведінкова етика,  доброчесність, професійна етика.

Аbstract

The programme of study of the variable discipline ‘Ethics and Human Values’ is designed for all specialities. The discipline ‘Ethics and Human Values’ is aimed at developing students' skills in ethical thinking and performing effective and ethical actions in everyday life and professional activities, based on universal values. The proposed approach, based on innovative teaching materials and methods, increases the commitment of the participants in the educational process to the application and dissemination of ethical principles and norms in life, work and society. Students learn ‘not only what is right, but also how to do the right thing’.

As a result of the course, the student will: understand and be able to define the concepts: value, ethics, virtue, utilitarianism, deontology, virtue ethics, diversity, tolerance, etc.; identify ethical dilemmas and be able to apply different theoretical approaches to solve them; understand how universal values can be revealed in different ways, including scientific and historical research or public debate and discussion (‘dialectical method’); recognise the value of cultures, identities, histories and views different from their own; Participate in ethical decision-making and solve ethical dilemmas by applying acquired knowledge in new (non-classroom) contexts (at home, in their career and beyond); formulate ethical rules and codes; and be guided by ethical principles and universal human values in their behaviour; understand the mechanisms that force us to act unethically and determine their impact on our lives, their positive and negative role; argue their own ethical position in solving worldview, scientific, professional and life problems, based on ethical and philosophical theories, etc.

Key words: ethics, human values, ethical norms, behavioural ethics, integrity, professional ethics.